A márka a legkritikusabb marketingeszköz, amelyet egy vállalat arra használ, hogy a leendő vásárlók figyelmének középpontjában maradjon. A piacon lévő vállalkozások és cégek a márkát és a márkastratégiát arra használják, hogy kitűnjenek a versenytársaktól vagy a hasonló termékektől.
A márkaépítés fontos egy vállalat eladásai és hosszú távú növekedése szempontjából, de az erős márka felépítéséhez időre és következetes cselekvésre van szükség. Ebben a cikkben elmagyarázzuk, hogy mi a márka, milyen típusú márkák vannak, hogyan lehet sikeres márkaidentitást építeni, és milyen előnyökkel jár egy erős márka.
Mi az a márka?
A márka az a név, design, szimbólum vagy bármilyen koncepció, amelyet egy termékhez és/vagy szolgáltatáshoz kapcsolnak, hogy identitást adjanak neki. A márka megkönnyíti a vállalat számára a termékek vagy szolgáltatások kommunikációját és forgalmazását. Példák a márkanevekre: Adidas, Jacuzzi, Ford, BMW, Xerox és KFC. A márkanevek különböznek a terméknevektől, azzal a különbséggel, hogy idővel egyes márkák sikeresen terméknevekké válnak.
A márkák típusai
A márkáknak számos típusa létezik, és ezek a különböző szervezetek között változnak. Mivel a márkák fontos marketingeszközök, a megközelítés kiválasztásakor hasznos tudni, hogy miben különböznek egymástól. Az alábbiakban a különböző iparágak márkatípusait mutatjuk be:
Személyes márka
A személyes márkák olyan márkák, amelyeket az emberek maguk köré építenek. Ez egy hatékony módja annak, hogy a hagyományos és a közösségi médián keresztül szakmai képet építsenek maguk köré, és jobb karrierlehetőségeket vonzzanak. Ez úgy történik, hogy megmutatja a szakértelmét, kapcsolatot teremt az emberekkel, hogy elnyerje a bizalmukat, és olyan tartalmakat terjeszt, amelyek megalapozzák a tekintélyét.
Sok szakértő nem sorolja a személyes márkát a márkatípusok közé, mivel az gyakran egyénekhez és nem egy adott üzleti modellhez kapcsolódik. Ritkán bátorítják a személyes márkákat is, mivel lehetetlenné válik, hogy hiteles maradjon.
Termék márka
A termékmárka kizárólag áruk marketingeszköze. Magában foglalja a koncepciót, a csomagolást, a logót és az azonosításra szolgáló szimbólumot. Márkatulajdonosként a termékmárka megléte segíthet abban, hogy termékei a célzott vásárlók emlékezetében maradjanak. Ez a fajta márka különbözik a termék felhasználási módjaitól, és olyan marketingeszköz, amelynek célja, hogy minden lehetséges eszközzel megkülönböztesse a piacon lévő hasonló termékektől.
Vállalati márka
A vállalati márka segítségével teljesen megkülönböztetheti a vállalatot a versenytársaktól, miközben minőségi termékeket, értékeket és projekteket tolmácsolhat a nyilvánosság felé. A vállalati márka egy márkanevet népszerűsít, nem pedig egy adott terméket vagy személyt. Mind helyi, mind globális platformokon a vállalati márka olyan döntések meghozatalát foglalja magában, amelyek igazodnak a vállalkozás által kiszolgált piac igényeihez.
Szolgáltatási márka
A szolgáltatási márka hasonló a termékmárkához, azzal a különbséggel, hogy kizárólag a szolgáltatásalapú vállalkozásokat népszerűsíti. Erre példák az olyan előfizetéses cégek, mint a Netflix és a Virgin. A szolgáltatási márka, mint marketingeszköz kiépítése időt vesz igénybe, de a technológiára támaszkodhat a márka üzenetének közvetítésében.
Nyilvános márka
A nyilvános márkát kormányzati márkának is nevezhetjük. Az olyan közszervezetek, mint a kormányzat, ezt a fajta márkát a polgárokat, szervezeteket és vállalatokat érintő szolgáltatások vagy tevékenységek népszerűsítésére használják. Meglepődhet, ha megtudja, hogy létezik ilyen típusú márka, különösen akkor, ha úgy gondolja, hogy a kormánynak semmi keresnivalója nincs abban, hogy időt fektessen a márkaépítésbe.
A kormányzat közszolgáltatásokat nyújt, ezért egy nyilvános márka segítségével bizalmat szerezhetnek, és a jövőbeni felhasználás érdekében formálhatják imázsukat.
Hogyan építsünk sikeres márkaidentitást
A márkaidentitás a leghasznosabb eszköz, amellyel egy vállalat rendelkezhet. Ezért fontos, hogy a vállalkozás elindítása mellett a márkaépítésre is összpontosítson. A márkaidentitás kiépítése olyan folyamat, amely szorgalmat és következetességet igényel. Az alábbiakban a sikeres márkaidentitás kiépítésének lépéseit ismertetjük:
- Határozza meg a vállalat célját
A legtöbb sikeres márkatulajdonosnak ma már vannak olyan központi üzenetei, amelyekre a márkáját építi. A márkaidentitás kialakításakor fontos, hogy azt a vállalat alapvető céljára és szenvedélyére építsük. Ez azt jelenti, hogy azonosítani kell, miért létezik a márka, miért más, és milyen problémákat kíván megoldani. Az, hogy egy termékkel vagy szolgáltatással meg lehet-e oldani egy problémát, gyakran befolyásolja, hogy az emberek figyelmet szentelnének-e egy márkának. Ha például az Ön szenvedélye a cipőipar befolyásolása, akkor építhet egy márkát arra, hogy minden nem számára kényelmes cipőviseletet hozzon létre. - Értékelje a versenyt
Mindig van mit tanulni a versenytársak márkáiból, amikor olyan sikeres márkaidentitást próbálsz kialakítani, amely megkülönböztet téged tőlük. Tanulmányozza azokat az üzeneteket és koncepciókat, amelyek az évek során segítették őket. Betekintést nyerhetsz az ügyfélértékeléseikből, a közösségi média tevékenységeikből és a marketingstratégiáikból. - Határozza meg a leendő közönséget
A sikeres márka felépítése inkább a leendő közönség megismerésében rejlik. Először is, azonosítsa a piac azon szegmenseit, amelyeket a terméke és/vagy szolgáltatásai a leginkább vonzanak. Ez segít a márka céljának és üzenetének leghatékonyabb megfogalmazásában. A közönséget azonosíthatja a megoldani kívánt problémák, az életkor, a nem, az iskolai végzettség, a társadalmi és családi állapot, valamint a gazdasági kapacitás alapján. Ezek a tényezők befolyásolják, hogyan határozza meg és építi fel a márkát. - Készítsen egy márka küldetés- és jövőkép nyilatkozatot
Miután azonosította a problémát, amelyet a vállalkozás meg akar oldani, és kiválasztotta a leendő közönséget, itt az ideje, hogy elkészítse a márka küldetését és jövőképét. Ezek arról szólnak, hogy a márka mivé akar válni, és milyen hatást kíván elérni. Az is hasznos, ha a nyilatkozatot a kiszolgálni kívánt célközönség számára ismerős szavakkal alkotja meg. - Határozza meg a márka értékesítési jellemzőit és előnyeit.
Mivel minden márka mögött termékek és szolgáltatások állnak, a sikeres márkaépítéshez hozzátartozik a termékek mélyebb előnyeinek azonosítása. Kezdje azzal, hogy megvizsgálja a termékei jellemzőit, és elmagyarázza, hogyan javítják az ügyfelek életét, hogyan takarítanak meg pénzt és hogyan növelik a bizalmukat. Ezek azok a dolgok, amelyek számítanak a célközönségnek. - Tegye mögé a személyiséget
Minden sikeres márka mögött egy átélhető személyiség áll. A sikeres márkához vezető piaci hűség a vállalkozások és a vásárlók közötti hiteles kapcsolatra épül. A márka mögé személyiséget helyező tippek közé tartozik a társalgási hang használata, a történetek elmesélése és a kérdések feltevése. - Legyen logója és szlogenje
A sikeres márka építésénél szükség van a vizuális megjelenésre. Az emberek hajlamosak jobban emlékezni egy márka logójára, mint a szövegekre. Legyen felkészülve arra, hogy befektet a kreatív tervezők és szövegírók felbérlésébe, hogy dolgozzanak egy üzleti logón, illetve szlogenen. Vannak olyan népszerű logók és szlogenek, mint például a Netflix „See what’s next”, amelyek segítenek egy vállalkozásnak kitűnni az iparágak között, és megmaradni az ügyfelek fejében. - A márka forgalmazása
Fektessen be a márka láthatóságába. Miután létrehozta a márkát és annak alapértékeit, kezdje el felhívni rá a figyelmet. Ennek egyszerű módjai a márka körüli tartalmak létrehozása, a közösségi beszélgetésekben való részvétel és az influencer marketing alkalmazása. Egy másik módja a márka marketingjének az, hogy meglévő ügyfeleit arra ösztönzi, hogy írjanak véleményt a termékeiről/szolgáltatásairól, és osszák meg a tartalmat ismerőseikkel. - Maradjon következetes
Egy sikeres márka növekedéséhez időre van szükség. Ezért fontos, hogy következetes maradjon. Tartsa egyszerűnek a márka benyomását, amelyet létre szeretne hozni, és tegyen lépéseket annak érdekében, hogy megmutassa a közönségnek vagy az ügyfeleknek, hogy mi is az. Előfordulhat, hogy vissza kell térni a tervezőasztalhoz, és a fokozatos tanulás alapján változtatásokat kell végrehajtani, de próbáld meg nem hagyni az ügyfeleket összezavarodva azzal kapcsolatban, hogy mit is csinálsz. - Mérje a teljesítményét
Az erős márka céltudatos és gondosan megtervezett. Alapvető fontosságú, hogy minden egyes lépésnél mérje a teljesítményét, hiszen így megtudhatja, mit csinál jól vagy rosszul. A mérés segítségével oda irányíthatod az erőfeszítéseidet, ahová szükséges.