Mi a stratéga szerepe és mivel jár?

stratéga

Sok vállalatnak vannak olyan dedikált csapattagjai és vezetői, akik irányítják és vezetik üzleti stratégiájukat. Segítségük nélkül a vállalkozások nehezen tudnák kihasználni az országos vagy globális szinten változó tendenciákat. A stratégai pozíciók folyamatosan változnak, és az évtizedek során óriási mértékben megnőtt a hatáskörük, válaszul arra, hogy maguk a vállalatok hogyan változtatták meg eljárásaikat. Ebben a cikk sorozatban megvizsgáljuk a stratéga szerepét, beleértve az öt fő archetípust és a pozíció sikeréhez szükséges készségeket.

Mi a stratéga szerepe?


Gyakran nehéz meghatározni a stratéga szerepét azon túl, hogy ő a felelős a cég alapvető üzleti stratégiáinak meghatározásáért. Sok esetben ez a feladat egy stratégiai vezető (Chief Strategy Officer, CSO) formájában jelenik meg, aki szorosan együttműködik a vállalat vezérigazgatójával (CEO) és operatív igazgatójával (COO). Ez a különleges szerepkör dolgozza ki és hajtja végre a vállalat magas szintű stratégiáját, lényegében meghatározza az irányt, amelyet a vállalat a többi vezető jóváhagyásával a céljai elérése érdekében követ. A magas színvonalú stratégiák létfontosságúak minden vállalkozás számára, mivel ez segíti őket a sikerhez a versenyben a piacon.

A stratégák öt különböző típusa


Mint minden vezetői pozíció esetében, a munkakör működése részben az adott személy vezetői stílusától és munkamódszerétől függ. Öt fő stratéga archetípus létezik, amelyek közül néhány általában sikeresebb az egyik ágazatban, mint a másikban.

Ezek a következők:

  1. Az építész
    Ezek a stratégák mindenkor előnyükre fordítják az ágazati ismereteiket, és észreveszik a váltásokat, amikor azok bekövetkeznek. Tudják, hogy a vállalkozásuk és a piac egészének versenyhelyzete hogyan segíti őket abban, hogy egy erős irányt vagy rést találjanak, olyat, amely lehetővé teszi számukra, hogy organikusan elérjék a céljaikat. E célok részeként az építészek figyelemmel kísérik versenytársaikat és riválisaikat, hogy a lehető legjobban megértsék, hogyan tud a vállalat könnyedén megfelelni az előttük álló kihívásoknak. Az építészek hangsúlyozzák az egyesülések és a közös vállalkozások fontosságát is, és tudják, hogy az együttműködés elengedhetetlen az üzleti sikerhez.
  2. A látnok
    A látnokok a trendek előrejelzésének szakértői. Reagálnak az iparági változásokra, és az adatok és saját tapasztalataik felhasználásával jósolják meg azokat. Ezáltal a stratéga világos elképzelést kap arról, hogy a vállalkozás hogyan tud a rivális cégek elé kerülni. A látnok stratéga mikro- és makroszintű információkkal dolgozik, és intuitív módon tudja, hogyan lehet a legkisebb elmozdulásokat is kihasználni, mielőtt azok jelentősen észrevehetővé válnának. A látnokok a lehetőségek felismerésével teremtenek értéket. Ez az archetípus a technológiai ágazatban a legnépszerűbb, ahol a termékek gyakran az évekig tartó vizsgálatnak is ellenállnak.
  1. Az alapkezelő
    Az alapkezelők legjobb tudásuk szerint optimalizálják az üzletet. Stratégiájuk jellemzően a vállalat jelenlegi erőforrásainak felhasználásával történő ápolásáról szól. Ez a megközelítés lehetővé teszi számukra, hogy egyetlen vállalaton belül rengeteg különböző márka vagy termék esetében meghatározzák, hogy mi működik és mi nem, így a fogyasztási cikkek szektorában elterjedtek. Mivel a kockázat és a nyereség mindenkori éles egyensúlyát tartják szem előtt, a bankoknál is gyakori, hogy az alapkezelők a stratégák. Minden archetípus adatokat használ döntéseihez, és ez alól az alapkezelő sem kivétel. Ez segít nekik eligazodni számos nehéz döntésben.
  2. A mobilizáló
    A mobilizátorok úgy építik fel a vállalatukat, hogy az még erősebb legyen, mint korábban, a stratégiai csapatot képzett szakértőkből álló agytrösztté alakítják, akik a siker felé terelik a vállalkozást. Gondoskodnak arról, hogy a cégnek mindig legyen lehetősége tanulni az új trendekből, versenytársakból és alkalmazottakból. A mobilizátorok arról is gondoskodnak, hogy stratégiáikat könnyű legyen megvalósítani és másokkal is könnyen kommunikálni. Ez az archetípus a minőségről szól, és annak biztosításáról, hogy a vállalkozás mindenhol rendelkezzen vele, hogy ne csak jó stratégiákat dolgozzon ki, hanem azokat magas színvonalon hajtsa végre.
  3. A felmérő
    A felmérők figyelmüket a piaci zavarokra és változásokra összpontosítják, pontosan tudják, hogy egy vállalatnak mikor előnyös változtatásokat végrehajtania. Döntéseiket hosszú távra összpontosítják, és olyan megközelítést találnak ki, amely gyökeresen megváltoztatja a vállalkozás működését. Ez hasonlít egy látnokhoz, de jellemzően sokkal nagyobb léptékben. Az általuk hozott döntések évtizedekig segíthetik a vállalatot. Mivel a szabályozás olyan nagy szerepet játszik az üzleti életben, a felmérők a törvényhozást is figyelembe veszik, és azt, hogy ez idővel hogyan befolyásolhatja az üzletet.